قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

کامپایل کردن سورس کد در لینوکس

در استفاده از نرم‌افزارهای لینوکسی، و با توجه به کتابخانه‌های برخط، پیشرفت‌های زیادی در زمینه راحت‌تر کردن کار و تولید پکیج‌های نرم‌افزاری برای کاربر هدف (End user) انجام شده است. اما، بسیاری از ما با شرایطی روبه‌رو می‌شویم که در آن، نرم‌افزاری خاص برای توزیع لینوکسی که ما از آن استفاده می‌کنیم، ساخته نشده است.
بنابراین، بایستی از سورس آن استفاده کنیم و آن را خودمان کامپایل کنیم. برای نصب یک نرم‌افزار از طریق سورس، مراحل زیر لازم است:

- پیدا کردن و دانلود کد منبع

- خارج کردن کد از حالت فشرده (Unpack)

- کامپایل کردن کد

- نصب فایل اجرایی تولید شده

- تنظیم مسیر هدف برای نصب نرم‌افزار

که بدون شک، سخت‌ترین مرحله آن، مرحله کامپایل کردن کد است. برای این‌کار دستوری وجود دارد به‌نام make که طی آن به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد برنامه‌های بزرگ یا گروهی از برنامه‌ها را مدیریت کند. شیوه کمک آن هم این‌طوری است که می‌فهمد کجای کد تغییر کرده است و آن تکه از برنامه را دوباره کامپایل می‌کند. و با آخرین کامپایل جایگزین می‌کند.

برنامه make معمولا دستورات خود را از فایلی به نام Makefile می‌خواند که درست در دایرکتوری فایل‌های کد قرار دارد. این فایل شامل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد نرم‌افزار چطوری کامپایل شود. اطلاعاتی از قبیل فعال کردن حالت دیباگ، سطح بهینه‌سازی و مسیر نهایی نرم‌افزار کامپایل شده، صفحه‌های راهنما، فایل‌های داده و کتابخانه‌های مرتبط با آن، فایل‌های پیکربندی و ... .

در برخی از نرم‌افزارها لازم است شما به‌صورت دستی فایل Makefile را ادیت کنید و مسیر نهایی فایل اجرایی را وارد کنید. هر چند خیلی از نرم‌افزارها هم با ابزار پیکربندی آزاد (GNU configure utility) همخوانی دارند.
برای کامپایل کردن، مراحل زیر را دنبال کنید:

به دایرکتوری‌ای که سورس کد در آن است بروید. برای پیکربندی بسته خود، از دستور زیر استفاده کنید:

کد:
./configure

حال به سوالاتی که نرم‌افزار از شما می‌پرسد پاسخ دهید، در صورتی که سوالی پرسیده نشد، به مرحله بعد بروید:

برای کامپایل کردن بسته، دستور زیر را بزنید:

کد:
make

اگر می‌خواهید همزمان با این دستور، آزمایش یا تستی که همراه با بسته نرم‌افزاری عرضه شده است، انجام دهد، به جای دستور بالا، دستور make check را بزنید.
برای نصب برنامه و هر فایل داده‌ای و مستندسازی مرتبط با آن، کافیست دستور make install را بزنید و دست آخر، برای حذف فایل‌های باینری برنامه و آبجکت‌ها از دایرکتوری سورس‌کد، می‌توانید از دستور make clean استفاده کنید. 

 

منبع : http://www.pca.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد