آزمون تشریحی ادبیات فارسی
1) این مصراع را به دو صورت بخوانید و معنی کنید. «نروم جز به همان ره که توام راه نمایی»
پاسخ:
نروم جز به همان ره که تو ام راه ، نمایی
نهاد متمم مفعول فعل
تو راه را به من نشان بدهی.
نروم جز به همان ره که تو ام راهنما یی
نهاد مضاف الیه مسند فعل اسنادی
(= هستی) تو راهنمای من باشی.
2) مفهوم این آیهی قرآن در کدام بیت سنایی آمده است؟ «تُعزُّ مَن تَشاء و تُذِلُّ مَن تشاء»
پاسخ:
ترجمهی آیه: هر کس را که بخواهی، عزیز میکنی و هر کس را که بخواهی، خوار میکنی. مفهوم آیه کاملاً با مصراع دوم بیت ششم یکسان است: «همه بیشی تو بکاهی؛ همه کمّی تو فزایی»
3) نیایشهای امام سجاد (ع) چه مفاهیم و موضوعاتی را در خود دارد؟
پاسخ:
علاوه بر نیایشهای لطیف و زیبا، لبریز از معارف و آموزشهای اخلاقی و اجتماعی است.
4) «گردن استکبار برافراختن» چه مفهومی دارد؟
پاسخ:
خود را در نظر دیگران بزرگ و مهمّ جلوه دادن.
5) در بیت پنجم مناجات، چند کلمه به آیههایی از قرآن تلمیح دارد؟
پاسخ:
تمامی واژهها به جز «سُرور»؛ بنابراین میشود، هفت واژه.
6) چرا سنایی میگوید: «نتوان شبه تو گفتن»؟
پاسخ:
زیرا تصوّر و نیروی خیال ما هم نمیتواند، وجودی شبیه خدا را در نظر آورد.
7) واژهی «همه» در بیت دوم و ششم چه نوع کلمهای است؟
پاسخ:
واژهی «همه» در بیت دوم، ضمیر مبهم است و نقش قید دارد تقریباً به معنی «فقط» یا «همواره» امّا در بیت ششم در هر چهار مورد، صفت مبهم است به معنی «تمام» یا «هر».
8) معنی این جمله ها را بنویسید.
«حصار بردباری مرا در هم بشکند؛ پردهی عفاف و عصمت چاک زند؛ از چراغ هدایت به دور افتم؛ پای بطلان بر عنوان حق گذارم؛ در تیه گمراهی و ضلالت سرگردان سازم.»
پاسخ:
حصار بردباری مرا در هم بشکند: نیروی تحمل و صبر مرا از بین ببرد.
پردهی عفاف و عصمت چاک زند: پاکدامنی و بیگناهی را از بین میبرد.
از چراغ هدایت به دور افتم: از راهنمایی خداوند محروم شوم.
پای بطلان بر عنوان حق گذارم: حقّی را باطل و نادرست جلوه بدهم.
در تیه گمراهی و ضلالت سرگردان سازم: گمراه و حیران کنم.
9) «آتش نخوت و غرور به خرمن اعمال من درنیندازی» یعنی چه؟
پاسخ:
آتش نخوت به خرمن اعمال من درنیندازی: به سبب غرور و خودخواهی، پاداش کارهای خوب مرا نادیده نگیری.
10) شعر «حسن و هستی» چه نوع شعری است؟ دلیل آن را بیان کنید.
پاسخ:
رباعی است، زیرا قافیههای آن در مصراعهای اول، دوم و چهارم است و آهنگ هر مصراع آن، شبیه «لا حول و لاقوه الاّ بالله» است.
تفاوت آن با دو بیتی فقط در آهنگ است، چنان که نخستین هجا (بخش) در رباعی= صامت+ مصوت بلند
یا صامت+ مصوت+ صامت، ولی در دو بیتی واجهای نخستین بخش هر مصراع= صامت + مصوت کوتاه
11) اِشکال تقسیم آثار ادبی بر اساس شکل و قالب چیست؟
پاسخ:
اولاً، سیر تحولات عاطفی شاعر را در طول حیات نشان نمیدهد؛ ثانیاً، داوری دربارهی ارزشهای عاطفی و معنوی آثار ادبی را دشوار میسازد.
12) ادبیّات، از جهت موضوع و محتوا و بار عاطفی، به چند بخش تقسیم شده است؟
پاسخ:
غنایی، تعلیمی، حماسی و نمایشی
13) تفاوت حماسهی طبیعی با حماسهی مصنوع در چیست؟
پاسخ:
حماسهی طبیعی را ملّتی در طول قرنها میسازد امّا حماسهی مصنوع را شاعر، از فکر خود اِبداع میکند.
14) مفهوم این عبارت چیست؟ «داستانهای مدوّن کتبی یا شفاهی که ظاهراً از بعضی وقایع خارجی نشئت گرفتهاند»
پاسخ:
داستانهای مرتّب شده که گاهی سینه به سینه نقل میشود و گاهی نوشته شده است و موضوع آنها اشارهای است به حوادثی که در زندگی آن ملّت اتفاق افتاده است نه عیناً بلکه به شکلی خاص.
15) دو حماسهی مصنوع را نام ببرید.
پاسخ:
خاوراننامه، ظفرنامه
16) زمینههای حماسه را نام ببرید.
پاسخ:
داستانی، قهرمانی، ملّی و خرق عادت
17) زمینهی خرق عادت در چه موردی است؟
پاسخ:
مربوط به حوادثی است که عقلاً در طبیعت اتفاق نمیافتد و حالت جادویی و غیرعادی دارد؛ مانند: وجود سیمرغ یا گذر سیاوش از آتش
18) حماسهی دینی چه نوع حماسهای است؟
پاسخ:
بر اساس حوادثی است که در زندگی قهرمانان و بزرگان دین اتفاق افتاده است.
19) آیا حماسهها همه به شعر هستند؟
پاسخ:
حماسهها، گاهی هم به نثر هستند، مانند شاهنامهی ابوالمؤیّد، شاهنامهی ابومنصوری، اخبار رستم، حمزهنامه و ابومسلمنامه
20) فایدهی اصلی تقسیمبندی آثار ادبی بر اساس محتوا چیست؟
پاسخ:
علل ضعف یا نیرو یافتن انواع ادبی را در دورهای خاص نشان میدهد و یا به شناخت آن کمک میکند.
21) حماسههای ایرانی بر چه ارزشهایی مبتنی است؟ (بر پایهی چه ارزشهایی بنا شده است؟)
پاسخ:
فقط داستان مبارزات و پیروزیهای ایرانیان نیست، سرگذشت ملّتی است در طول قرون و نمودار فرهنگ و اندیشهی آنان و نیز نشاندهندهی مردانگی و پیکار آنان در راه آزادگی، شرافت و فضیلت.
22) چه شباهتی میان انقلاب کبیر فرانسه و قیام کاوهی آهنگر وجود دارد؟
پاسخ:
در هر دو انقلاب، ابتدا تودهی مردم عادی قیام کردند.
23) چرا شاعر میگوید: «به جمشید بر، تیرهگون گشت روز
همی کاست زو فرّ گیتی فروز»؟
پاسخ:
برای این که جمشید، ادّعای خدایی کرد.
24) ماران دوش ضحّاک مظهر چه خصلتی بودند؟
پاسخ:
«ماران دوش ضحّاک» مظهر خوی و خصلت شیطانی بودند.
25) نخستین چاره اندیشی مردم در مقابل ضحّاک چه بود؟
پاسخ:
مردم در دربار ضحّاک به عنوان آشپز رخنه کردند و هر روز یک جوان را نجات میدادند.
26) پرورش یافتن فریدون در غار به هنگام کودکی شبیه پرورش یافتن کدام پیامبر بزرگ الهی بود؟
پاسخ:
پرورش یافتن فریدون شبیه حضرت ابراهیم (ع) بود اما انعقادِ نطفه و تولّد او، شبیه حضرت موسی (ع) بود.
27) در این مصراع، مرجع ضمیر «او» کیست؟ «سپردید دلها به گفتار اوی»
پاسخ:
مرجع ضمیر ضحّاک
28) مصراع دوم این بیت، کدام ضربالمثل را به یاد میآورد؟ «ببارید چون ژاله ز ابر سیاه
کسی را نبُد بر زمین، جایگاه»
پاسخ:
جای سوزن انداختن نبود.
29) به نظر نویسنده، شاهنامه چگونه کتابی است؟
پاسخ:
«شاهنامه» کتابی است در خورِ حیثیّت انسانی
30) «داد و دهش» چه معانیای دارد؟
پاسخ:
(مشتق مرکّب = داد + و + ده + ِ ش) به معنی «عدالت» است (لغتنامهی دهخدا) اما اگر دو واژه بدانیم:«داد: عدالت» و«دهش: بخشش»
31) مقصود از«جدایی، نی و نیستان» چیست؟
پاسخ:
«نی» نماد یا استعاره از هر انسان یا موجودی است که به این آگاهی برسد که از پیشگاه خداوند دور شده است. «نیستان»، استعاره از محضر و ذات خداوند است و «جدایی»؛ یعنی، دور شدن انسان از محضر پروردگار
32) معنی این بیت، با کدام یک از ابیات نینامه همانند است؟
«ما ز دریاییم و دریا میرویم
ما ز بالاییم و بالا میرویم»
پاسخ:
با بیت چهارم عیناً یکسان است: «هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش»
33) در بیت پنجم کدام ویژگی«نی» مطرح شده است؟
پاسخ:
«نی» وسیلهای است که هر کس میتواند شادی یا اندوه خود را از زبان آن باز گوید و در حقیقت، ناله و نوای نی، نشان دهندهی راز درون نوازنده است.
34) در بیت یازدهم مقصود از دو واژهی«پردهها» چیست؟
پاسخ:
«پردهها» در آغاز مصراع، به معنی «آهنگها»ست و پس از آن به معنی خود «پرده یا حجاب» است اما پرده دریدن در این جا کنایه است از «افشاگری و برمَلا کردن راز»
35) منظور از«تو» در مصراع«تو بمان، ای آن که چون تو پاک نیست» چیست؟
پاسخ:
«تو» در حقیقت، معشوق همهی عارفان؛ یعنی، پروردگار است و در شرح مثنوی شریف، نوشتهی مرحوم فروزانفر نیز دقیقاً همین نکته آمده است، اما بعضی از شارحان مثنوی مانند مرحوم محمدتقی جعفری، مجازاً آن را «عشق» گرفتهاند.
36) چرا نینامهی مولانا نوعی نیایش تلقی شده است؟
پاسخ:
مطابق آنچه در ابتدای مقدّمهی نینامه در کتاب هم آمده است «روح نیایش و توجّه به حق، در تار و پود آن نهفته است» در حقیقت راز و نیاز با خداست به صورت غیر مستقیم.