قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

مصاحبه

مصاحبه

فرستنده admin در تاریخ ۱۳۸۹/۱/۱۸ ۱۷:۵۰:۰۰ (55 بار خوانده شده)

Open in new window
پایگاه اطلاع رسانی ترکمنهای ایران، با محمّد جان آخوند بهلکه نویسنده و مدرس محبوب ترکمن مصاحبه ای انجام داده که تقدیم می گردد.

لطفاًخودتان را معرّفی کنید.

محمّد جان بهلکه فرزند محمّد ( باطر) متولد 1354 ساکن گنبد هستم . تحصیلات حوزوی را( حوزه علمیه مدرّسی گنبد) به پایان رساندم و مدرک لیسانس رشته ی زبان و ادبیات فارسی دارم .


کی و چگونه به حوزه علمیّه راه یافتید ؟
سال 75، سال سوّم دبیرستان بودم که با مصلّی نماز جمعه آشنا شدم. البتّه آن موقع در گنبد در چندین جا نماز جمعه ادا می شد. از اینکه خطیب ( آخوند) چقدر با تسلّط آیات قرآن و احادیث پیامبر را ترجمه می کرد برای من جلب توجّه نمود و شگفت زده شدم. با عدّه ای از جماعت پس از اتمام نماز با خطیب سلام و علیک می کردیم و این سلام و علیک با خطیب جمعه ، برای من لذّت بخش بود . من که فقط تصویری از ابوعلی سینا وسعدی و حافظ و مولانا را با عبا و عمّامه در کتاب ها می دیدم ؛ این خطیب نمودی در ردیف آنها برای من جلوه می کرد. هر هفته با طرح یک سوال شرعی باخطیب جمعه و حوزه مدرّسی گنبد ارتباط برقرار کردم . یکی از طلّاب جناب آقای .... هم باسواد بود و پیوسته اهل مطالعه بود. او طبق گفته ی خودش اکثر ایّام علاوه بر کتب درسی ، حدّاقلّ نیم ساعت کتب غیر درسی هم می خواند.
وی گفت: طی 12 سال طلّاب حوزه های دینی اهل سنت ترکمن صحرا ، فنون مختلفی از ادبیات عرب : صرف و نحو و منطق و آیین بلاغت و فقه و عقاید و کلام و حدیث و تفسیر را با مهارت و تخصّص فرا می گیرند. بدین ترتیب بنده مشتاق شدم و پس از دیپلم ، تصمیم گرفتم تا به علوم دینی تخصّص پیدا کنم. و ترجمه ی قرآن را از ابتدا تا انتها خودم به شخصه بدانم.
کی به دانشگاه راه یافتید و کی فارغ التحصیل شدید ؟
پس از 8 سال تحصیل در حوزه ، زمانی که دروس نهایی را می گذراندم؛ تصمیم گرفتم تحصیلات دولتی را ادامه بدهم ، هدفم اخذ مدرک تحصیلی دولتی بود، تا زمینه ی شغلی مناسب برایم فراهم شود . با چندی از آشنایان از معلّمان مشورت نمودم آنها نیز تشویقم کردند . بدین ترتیب در کنکور سال 83 شرکت نمودم و به دانشگاه پیام نور گنبد راه یافتم.
از تألیفات و فعالیت های فرهنگی خود بگویید.
در حال حاضر 2 کتاب نوشته ام : 1- چاغه لر بُستانی 2- عربی در 14 جلسه ( جامع قواعد عربی اول ، دوم ، سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی ، کنکوری ) و 3- یک مقاله با عنوان ‹‹ هدف از آفرینش ›› نوشتم . این مقاله در نشریّه اولکامیز ضمیمه نشریه پند دانشگاه پیام نور گنبد چاپ شد و در سایت عرفان آباد در پاسخ سوال یکی از کاربران ‹‹ هدف واقعی از خلقت انسان چیست؟ ›› به عنوان نظر ارسالی از جانب من مندرج است.
تألیف نخست ‹‹ چاغه لر بُستانی ›› را سال 84 با تیراژ 1000 جلد چاپ و منتشر کردم. پس از یک سال یعنی 85 چاپ دوّم را با تیراژ 3000 جلد به بازار کتاب عرضه نمودم. اینک همه ی نسخه آن جز 30 نسخه که در منزل دارم به فروش رسیده است. شایان ذکر است در اینجا یاد کنم از دوست عزیزم ‹‹ شاگلدی آخوند نورانی ›› ساکن روستای بگ پولاد منطقه ی جرگلان که طی 3 سال هر سال 200 جلد از کتاب ‹‹ چاغه لر بُستانی ›› را برای تدریس به آنجا می برد. او گفت : بنده در ایّام تابستان از صبح تا غروب در 7 مسجد به تدریس کتاب چاغه لر بُستانی و آموزش نماز و قرآن برای کودکان می پردازم. در
همین جا برای آن دوست عزیز آرزوی طول عمر و توفیق روزافزون می نمایم .
از محتوای کتاب ‹‹ چاغه لر بُستانی ›› بگویید.
سال گذشته Pdf کتاب چاغه لر بُستانی را ، درسایت ‹‹ www.turkmenstudents.com ›› بخش کتابخانه ی الکترنیکی به رایگان جهت دانلود و استفاده ی عموم قرار دادم. در آن سایت ، نقدی از یکی از کاربران صورت گرفته و من در پاسخ آن نقد ، مسأله ی ‹‹ تقدیر ›› را شرح داده ام . نقد ایشان و هم پاسخ بنده جالب توجّه همه بوده است.
کتاب ‹‹ عربی در 14 جلسه ›› را معرّفی کنید.
به منظور تدریس خصوصی برای دانش آموزان دبیرستان تدارک دیدم. این کتاب را سال 87 با تیراژ 500 نخسه منتشر کردم . همانطور که از نامش پیداست 14 جلسه درس بندی شده که البته من 14 جلسه درس و 14 جلسه تمرین های این کتاب را با شاگردان کار می کنم. و اینک حدود 60 جلد در دست دارم و بقیّه به فروش رسیده و اکثر آنها را خودم ضمن تدریس به شاگردان به فروش رساندم. ادّعا می کنم در این کتاب ابتکار و شیوه ای نو و تازه ابداع و هدف را سهل الوصول نمودم.

میانه شما با شعر و شاعری چطوره ؟
به فوت و فنّ شعر ‹‹ عروض و قافیه ›› تسلّط کافی ندارم ، اما ، تا کنون ، تنها 2 قطعه شعر سرودم که هر 2 در ‹‹ چاغه لر بُستانی ›› آمده است . با عنوان ‹‹ قورایلینگ ›› و ‹‹ سن سیز یاشامق بولماز ››.

میشه نمونه ای از اشعارت را قرائت نمایی؟
با کمال میل
قورایلینگ
ای استاد لر ایامیز / آباد اولکه قورایلینگ
بال چاغه لر عصامیز / مکتب مُلّا قورایلینگ
هرگون باش نماز قیلان / هر ییل ایکی عید قوران
نماز لی بهشت باران / جمعه نماز قورایلینگ
عذاب گتیر افتراق / رحمت گتیر اختلاف
حدیث گتیر اعتراف / علم الحدیث قورایلینگ ( توضیح این بند در کتاب آمده)...
...
یا یارادان یا الله / سن سیز یاشامق بولماز
حیّ و قیّوم یا مولی / سن سیز یاشامق بولماز
یر هم آسْمان دعاسی / آغاچ قوشلـر ثناسی
اولیالر غوغاسی / سن سیز یاشامق بولماز
گچسه گچسین ماه وسال / گیدسه گیدسین جاه و مال
یا باقی سن اَبَد قال / سن سیز یاشامق بولماز ...
....
آیا کتاب در حال تألیف دارید ؟
کتابی دارم می نویسم تحت عنوان ‹‹ التصریف و الاعراب لاذکیاء الطلّاب ›› که کتاب راهنما و کمک درسی است برای یکی از کتب حوزوی در زمینه ی نحو عربی ‹‹ عوامل جرجانی››. همچنین در نظر دارم در آینده ‹‹ یاشلر بُستانی ›› را نیز بنویسم.

کمی از خودتان بگوئید از وضعیت تأهل و کارتان؟
ازدواج کرده ام و 2 فرزند دارم یک دختر 4 سال دارد به نام ‹‹ انیسه ›› و یک پسر نوزاد به نام ‹‹ الیاس›› . یکی از مدرّسین ‹‹ واحد خواهران ›› حوزه علمیّه مدرّسی هستم و در مدرسه ی غیر انتفاعی راهنمایی هم تدریس می کنم.
در خاتمه سخن خاصی دارید بفرمایید.
گفته می شود : کمترین سنّ و سال کاربران اینترنت در کشور ‹‹ ژاپن ›› کودک 5 ساله است. جوانان را به تلاش و همّت مضاعف در مسیر آبادانی منطقه همچنین تلاش مضاعف برای درک و فهم مکتب اسلام که مکتبی جهانشمول است ، فرا می خوانم. برخی در جامعه ی ما فقط تکیه شان به جهان بینی است و به ایدئولوژی اعتنایی ندارند و برخی بالعکس .
برای جوانان این ضرب المثل ترکمنی ‹‹ ایشینگ اِرِج آلماسه ، یدی یورده گوچ ›› را خاطرنشان می کنم. از اهل قلم می خواهم آثار خود را به زبان ترکمنی و یا دو زبانه بنویسند. متأسّفانه کتاب نثر ترکمنی خیلی کم داریم . در خاتمه بگذارید یاد کنم از دو استاد عزیزم مرحومین و مغفورین ‹‹ استاد الله قلی آخوند نظرزاده و استاد نور محمّد آخوند بازیار ›› و بانی حوزه مدرّسی مرحوم و مغفور ‹‹ عبدالرّحمن آخوند مدرّسی ›› روحشان شاد و یادشان گرامی باد. از شما مدیرمحترم سایت ترکمن های ایران ، کمال تشکّر را دارم که بنده را قابل دانستید و توفیق روزافزون از ایزد منّان برای تان خواستارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد